onsdag 22 augusti 2012

Inskolning och köksrenovering

Nu är vi inne på Linnéas andra inskolningsvecka och det har funkat fint, andra dagen blev hon knuffad in i en vägg av en flicka och då blev hon lite rädd och väldigt mammig men som tur var hade hon nog glömt det till nästa dag för nu har hon bara varit glad, sprungit runt mellan rummen utforskat och lekt. Andrej har vart med henne på förskolan nu i två dagar men vi har än så länge inte provat att gå iväg för vi tänkte att vi har ju faktiskt hela nästa vecka på oss också. Jag tycker fler föräldrar borde försöka ha en lite längre inskolningsperiod om de har möjligheten, av det jag har sett mår barnen oftast bättre när de i lugn takt får lära känna sina fröknar och den nya miljön. Sen är det givetvis så att vissa barn anpassar sig snabbt till nya miljöer, men jag tror ändå  att barnen speciellt de yngre borde ha en inskolning på minst två veckor, det är ju trots allt inte bara relationen mellan barn och pedagoger som ska byggas upp utan även relationen mellan pedagoger och föräldrar.






Jag och Linnéa har hängt hos farmor och mamma en hel del de här dagarna för Andrej har börjat med köksrenoveringen, det såg ut som en krigszon i köket när vi kom hem måndags kväll, hela kökssystemet var nere och låg i en enda hög och jag tänkte att det här kommer ta lång tid att få ut speciellt eftersom Andrej bara hinner jobba på eftermiddagarna nu när han skolar in Linnéa. Men så vips var det borta igen när vi kom hem igår så idag har han fått upp en gipsvägg och tagit bort tapeten och om allt går enligt hans planering så ska han ha spacklat, slipat målat och lagt golv till på fredag då han och två vänner ska hämta och börja bygga kökssystemet på lördag,  mm vi får väl se hur det blir med det.. men jag ska inte säga för mycket, för han har motbevisat mig innan min händiga man.





 Vi behöver fler köksstolar sen när köket är på plats, och jag funderar starkt på att fynda lite stolar på loppis och sen spraymåla dem i olika svaga pastellfärger, kan nog bli rätt snyggt att ha möbler som bryter av lite vad tror ni? Kom gärna med förslag! Jag googlade runt lite och hittade en sprayfärg som enligt flera källor ska vara kanon, billig och dessutom väldigt dryg, Montana Gold heter den, har 204 olika kulörer och man kan köpa den på http://www.highlights.nu/  Tänkte i så fall också spraya över stolarna med ett blankt spraylack av samma märke. 








Enligt mitt tycke passar pastellfärger både i lantliga och moderna kök/hem. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar