tisdag 22 juli 2014

En svacka igen

Har en dålig period igen. Trycket i huvudet har varit tillbaka  en vecka nu, så jag har inte kunnat hitta på så mycket som jag hade velat med familjen, trots att jag känner mig väldigt besviken över att inte kunna njuta av semestern som jag hade velat så är jag glad över att jag trots fysiska symptom mestadels har god sinnesstämning. Men känner mig stundtals väldigt trött pga av trycket, har även haft ofrivilliga muskelryckningar och domningar nattetid, ont i ländryggen och en svag tryckkänsla i bröstet.

Har träffat en ny läkare eftersom min är på semester. Det är lite känsligt det här med att träffa nya läkare speciellt när man varit sjuk från och till såpass länge, att dra hela historien om den här resan, berätta om alla symptom jag haft osv. Men otroligt nog hade den här läkaren läst min journal väldigt ingående så det kändes inte alls lika jobbigt att det var någon jag inte träffat innan. Min man var med mig som stöd eftersom det ibland är så lätt att glömma ställa viktiga frågor, han brukar inte vara den som stället en massa frågor och är påstridig men jag tror att han nu hamnat i ett sånt läge där han bara känner en sån frustration över min situation att han pratade minst lika mycket läkaren som jag själv gjorde, kändes faktiskt skönt. 

Vi har under en tid försökt att kartlägga och nu kommit fram till att symptomen kan dyka upp när som helst, även då jag bara vilat och tagit det lugnt. Jag misstänker likt vissa av läkarna jag träffat också verkar hålla med om att jag periodvis får inflammationer i nervsystemet. Men nu har jag tagit ytterligare blodtester för att kolla borrelia samt att läkaren skickat en remiss för att en gång för alla försöka göra den där lumbalpunktionen.  Är livrädd, sist  i januari lyckades man inte ta proverna då min anatomi tydligen försvårar provtagning. Mådde istället skit i nästan två veckor, fick den hemskaste postpunktionella huvudvärken man kan få med hallucinationer och annat skit som jag helst aldrig upplever igen under hela min livstid. Men provet är ett måste om man ska fastställa att det finns inflammationer i nervsystemet, kommer att bli nedsövd denna gången + att de kommer att använda sig av längre nålar så jag håller tummarna på att provtagningen lyckas.  Var samma då Linnéa skulle födas med kejsarsnitt, läkaren lyckades aldrig med att ge mig spinalbedövningen så det fick bli narkos. 

Vill verkligen inte att detta ska förvandlas till en sjukblogg men har känts bra att skriva om det jag varit med om både för att själv bearbeta vad jag går igenom, men även för att folk runt omkring mig, vänner nära och kära, ska få en förståelse för att jag inte kunnat vara lika social som jag vanligtvis brukar vara. Men jag är hoppfull och tror att jag snart ska få rätt hjälp för att kunna bli helt frisk.

Det har varit så fint väder så min man och Linnéa har varit och badat nästan varje dag medan jag mestadels varit hemma och tagit det lugnt. Men i helgen trotsade jag trycket i huvudet och gick på loppis. Har även varit på botaniska trädgården med nära vänner, undrar varför jag har varit där så sällan? det var så fantastiskt fint och fridfullt att bara sitta på en filt under ett träd,  prata och bara njuta av omgivningen.







 Fyndade två fina inramade kartor. Den ena är en karta över de nordiska länderna daterad 1762. Den andra är från 1900-talets början och är en karta över nord och sydpolen. Tänkte sätta upp bägge i hallen, men vi får se hur det blir. Sen köpte jag ett fint retrotidningsställ av samma gubbe som hade kartorna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar