måndag 30 juli 2012

Linnéas rum

 Vi var väldigt tidiga med att göra i ordning Linnéas rum, redan i 3e gravididitetsmånaden började jag planera och kika runt på styleroom för att få lite inspiration. Min tanke med rummet  var att det skulle vara inbjudande och locka till lek, samtidigt ville jag att det skulle vara så könsneutralt som möjligt  både färgmässigt och i utbudet av leksaker. Varför? Så att hon själv ska kunna välja vad hon tycker om, jag vill erbjuda henne valmöjligheter i livet istället för att begränsa henne i olika saker beroende på vilket kön hon har. Har jag lyckats då? sådär.. det sitter ju så djupt rotat och jag är en väldigt "rosa" tjej, så jag måste erkänna att rosa tagit över lite i Linnéas rum, jag tycker dock att jag har lyckats när det kommer till utbudet av leksaker och kläder.  Många gånger tror jag att det lättare sagt än gjort att inte behandla sina barn utefter vilket kön de har, det viktigaste är nog ändå att man är medveten om att man gör skillnad, och att man försöker bli bättre på att se till individens behov. För mig  handlar det inte om att sudda ut kön och att alla ska bli likadana, det handlar om att man ska ha rätt till att vara sig själv, för vi är ju faktiskt alla unika!


Så här såg rummet ut när Linnéa var 3 månader


Så här ser rummet ut idag. Som ni ser har det skett lite förändringar, har bytt gardinen, babymobilen ovanför spjälsängen har åkt ut, och jag har målat om bokstäverna ovanför Linnéas tallrik/bokhylla. 




Det här fantastiska tryck med babushka / matryoshkadockor är gjort av Johanna Gartmyr http://www.aprillaprill.se/

Ser väldigt belamrat ut just nu, men jag tror att det kommer se bättre ut när jag fått upp sebrahyllorna. 



1 kommentar:

  1. Hej hej ;)

    Jo ja hittade skötbordet på en sida så gav 350kr och målade om det. Men nu är hyllan klar som ska va ovanför oxå ;)

    Himla fint rum Linnea har ;)

    SvaraRadera